Ελβετία θα πάρει τελικά τα F35 για την Πολεμική Αεροπορία?
Είναι το F-35 η καλύτερη επιλογή για την Ελβετία; Οι συγκρίσεις δημιουργούν ερωτήματα
Το Αμερικανικό μαχητικό F-35 προφανώς είχε την καλύτερη απόδοση και από 4 διαγωνιζόμενα μαχητικά αεροσκάφη, στις δοκιμές της Ελβετικής Πολεμικής Αεροπορίας. Ωστόσο, σε ενδελεχή έλεγχο, υπάρχουν ορισμένα ερωτηματικά που δημιουργούνται στους Ελβετούς.
Στο Bundesbern, υπήρξαν άσχημα νέα. Ακόμη ψάχνουν πως οι αποφάσεις του Ομοσπονδιακού Συμβουλίου Αμυντικών Δαπανών που χαρακτηρίζονται ως "μυστικές" με κάποιο τρόπο πάντα δημοσιοποιούνται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και, επομένως, στο κοινό μέσω των εφημερίδων, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα που δεν έπρεπε να δοθεί δημοσιότητα, είναι η έκθεση δοκιμής από την Αρχή Στρατιωτικών Εξοπλισμών της Armasuisse σχετικά με την προμήθεια νέου μαχητικού αεροσκάφους.
Προφανώς το πιο αμφιλεγόμενο το Αμερικανικό F-35, είχε τις καλύτερες επιδόσεις, ανέφεραν τα μέσα ενημέρωσης όπως της NZZ και του SRF τη Δευτέρα. Τα αεροσκάφη υψηλής τεχνολογίας είναι πιο οικονομικά στην τιμή και τεχνικά πιο προηγμένα από τα F / A-18 Super Hornet, Eurofighter και Rafale. Ο υπουργός Άμυνας Viola Amherd δεν έχει άλλη επιλογή από το να υποβάλει αίτηση συμφωνίας για την αγορά του F-35.
Δεν είναι ακόμη σαφές εάν ολόκληρο το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο
θα ακολουθήσει την απόφαση του Armasuisse. Είναι αλήθεια ότι ο Amherd πήρε αυτή
την απόφαση τον περασμένο Σεπτέμβριο με προβάδισμα 8.000 ψήφων στο ανάλογο δημοψήφισμα
που έγινε και αφορούσε μεταξύ άλλων και τις στρατιωτικές δαπάνες. Η επιλογή του
τύπου αεροσκάφους δεν αφορά μόνο τις στρατιωτικές, αλλά και τις πολιτικές Αρχές
της Ελβετίας τονίζουν οι δημοσιογράφοι.
Θα παρθεί απόφαση?
Για παράδειγμα, το υπουργείο Εξωτερικών ζητά επίμονα ένα
ευρωπαϊκό μαχητικό αεροσκάφος, γράφει η NZZ. Μετά την κατάρρευση της αρχικής συμφωνίας πλαισίου
με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ομοσπονδιακός σύμβουλος Ignazio Cassis (FDP) πιέζεται
να «επισκευάσει» τη σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το τμήμα οικονομικών του
ομοσπονδιακού συμβούλου της SVP, Ueli Maurer, προκάτοχος του Amherd στο DDPS,
ισχυρίζεται επίσης ότι εκφράζει ανησυχίες σχετικά με την αγορά των Αμερικανικών
αεροσκαφών F35.
Σύμφωνα με το NZZ, η αίτησή του βασίζεται σε έγγραφο του
πρώην αρχηγού του στρατού Αντρέ Μπλάτμαν. Σε αυτό, ο πρώην εκπαιδευτής αεροσκαφών
προτείνει την προστασία του ελβετικού εναέριου χώρου με ένα ευρύ φάσμα επίγειας
αεροπορικής άμυνας (Bodluv) και, στην καλύτερη περίπτωση, απόκτηση 20 αντί των
προγραμματισμένων 30 έως 40 νέων μαχητικών αεροσκαφών .
Διαφήμιση για το Rafale
Τέτοιες oi «διασταυρούμενες πληροφορίες» δεν είναι γενικά καλές γιατί δεν καταλήγουν κάπου. Στη Γαλλία, ωστόσο, η αναταραχή συνεχίζεται με ενδιαφέρον. Επειδή μέχρι στιγμής το Rafale από τον κατασκευαστή Dassault θεωρήθηκε αγαπημένο από τους Ελβετούς υπεύθυνους για την Άμυνα της Χώρας. Σε υπουργικό επίπεδο, «υπήρξε έντονη ανταλλαγή απόψεων και τεχνικών πληροφοριών, μεταξύ των δύο χωρών τις τελευταίες ημέρες και εβδομάδες », γράφουν οι εφημερίδες.
Οι Γάλλοι θα προσφέρουν στην Ελβετία πολιτικά ανταλλάγματα,
όπως υποστήριξη στις σχέσεις της Ελβετίας με την ΕΕ . Ήταν επίσης αξιοσημείωτο
ότι επιτράπηκε στην υπουργό Άμυνας Φλωρεντία Parly να διαφημίσει ανοιχτά το
μαχητικό Rafale κατά την επίσκεψή της στη Βέρνη τον Μάρτιο. ( στο ομοσπονδιακό
κέντρο μέσων ενημέρωσης και παρουσία της συνάδελφής της Viola Amherd).
Μικρή απόδοση αναρρίχησης;
Η Γαλλία δεν έλαβε ειδική μεταχείριση από εμάς, τόνισε ο Amherd: "Όλα τα υποψήφια μαχητικά αντιμετωπίζονται και κρίνονται δίκαια από τις αμυντικές επιτροπές μας." Το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο θα λάβει την απόφασή του με βάση την έκθεση αξιολόγησης, αλλά εκτός από την τεχνολογία και τις τιμές, θα περιλαμβάνει επίσης στρατηγικά και πολιτικά κριτήρια στο τέλος. Αυτό δίνει στα Αμερικανικά F-35 μια ολίσθηση όσον αφορά τα ευρωπαϊκά μαχητικά.
Υπάρχουν ήδη ερωτηματικά σχετικά με την ανωτερότητα του αεροσκάφους των ΗΠΑ. Είναι το πιο σύγχρονο αεροσκάφος μεταξύ των τεσσάρων αιτούντων και ως εκ τούτου έχει τεχνολογικό προβάδισμα. Ο πρώην επικεφαλής του Ελβετικού Στρατού κύριος Μπλάτμαν κατηγορεί το F-35 για σημαντικές αδυναμίες, όπως χαμηλό ποσοστό αναρρίχησης - μια σημαντική πτυχή στην ορεινή και μικρής κλίμακας Ελβετία.
«Υψηλό» κόστος συντήρησης
Τα πλεονεκτήματα του προσομοιωτή F-35 που αναφέρονται από
τους NZZ και SRF φαίνονται επίσης αμφισβητήσιμα. Σήμερα, κανένας κατασκευαστής
δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να προσφέρει ένα μαχητικό τζετ χωρίς
«τελευταίας τεχνολογίας, εν μέρει ελεγχόμενες από ρομπότ επιλογές προσομοίωσης»
(σύμφωνα με την Tamedia). Αυτό μειώνει τις ώρες και το κόστος πτήσης, καθώς και
τις εκπομπές θορύβου και CO 2 .
Συνεπώς, είναι πολύ αμφίβολο εάν το F-35 προσφέρει την
καλύτερη σχέση τιμής-απόδοσης για ολόκληρη τη διάρκεια ζωής του και από άποψη
συντήρησης. Οι Αμερικανοί είχαν πολύ διαφορετικές εμπειρίες με το συγκεκριμένο
αεροσκάφος. Ο Δημοκρατικός Γερουσιαστής Άνταμ
Σμιθ, πρόεδρος της Αμερικάνικης Επιτροπής Άμυνας, χαρακτήρισε το κόστος
συντήρησης ως «εξαιρετικά υψηλό» ακόμη και
για την Αμερικανική Αεροπορία.
Η GSoA θέλει να ξεκινήσει πρωτοβουλία
Επιπλέον, το Αμερικάνικο μαχητικό υψηλής τεχνολογίας
αντιμετωπίζει την κατηγορία ότι οι ΗΠΑ δεν θα εγκαταλείψουν τον έλεγχο του πολύ
περίπλοκου συστήματος μετά την πώληση και θα έχουν έτσι την κυριότητα του αξιόμαχου του μαχητικού .
Σύμφωνα με το NZZ, ο κατασκευαστής Lockheed Martin προσφέρει, μετά από πιέσεις
των Ελβετών, ένα «Cyber Center of Excellence» με το οποίο η Ελβετία μπορεί να
ελέγχει ανεξάρτητα τη ροή δεδομένων από και προς το μαχητικό, να αποτρέπει κακόβουλες
επιθέσεις χάκερ στο ηλεκτρονικό σύστημα του αεροσκάφους και αρκετά άλλα όπως παρεμβολές
στα ηλεκτρονικα συστήματα του μαχητικού.
Οι αμφιβολίες μπορεί ίσως να αρθούν κατά τη δημοσίευση της έκθεσης αξιολόγησης. Μια απόφαση του Ομοσπονδιακού Συμβουλίου υπέρ του F-35 θα ήταν ένα είδος συνολικής προστασίας για μια Ελβετία χωρίς στρατό (GSoA). Τα πολιτικά κόμματα SP και οι Πράσινοι, θέλουν να αποτρέψουν την αγορά αεροσκάφους των ΗΠΑ με διεξαγωγή νέου δημοψηφίσματος.
Το F-35 παραμένει ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο αεροσκάφος,
ακόμη και αν είχε κορυφαία βαθμολογία στο πρόγραμμα δοκιμών της Ελβετικής Πολεμικής Αεροπορίας, ακόμα και αν ο
κατασκευαστής Lockheed Martin πρέπει να το προσφέρει στην Ελβετία με μεγάλη
έκπτωση. Εάν η GSoA και οι συνεργάτες της αποδέχονται ρητά ένα ευρωπαϊκό
αεροσκάφος, θα μπορούσε να κερδηθεί το πιθανό δημοψήφισμα.
Πότε αποφασίζει το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο;
Αυτό καθιστά την αρχική θέση δυσάρεστη για το Ομοσπονδιακό
Συμβούλιο. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, ο αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ
και ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν διαφήμιζε προσωπικά τα Αμερικανικά μαχητικά
αεροσκάφη στον Ελβετό Πρόεδρο Guy
Parmelin στη Γενεύη. Από πολιτική άποψη, ωστόσο, το Rafale - σχεδόν κανείς δεν
μιλά πλέον για το Eurofighter και το Super Hornet - είναι πιθανό να είναι πιο
εύκολο να αγοραστεί από τους Ελβετούς.
Ήδη εικάζεται ότι το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο δεν θα αποφασίσει μέχρι την επόμενη εβδομάδα, στην τελευταία συνεδρίαση πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές. Και ίσως να είναι αργότερα, αν και υπάρχει κάποια χρονική πίεση για την προμήθεια των νέων μαχητικών αεροσκαφών. Όμως το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο για αυτό το θέμα (συμφωνία-πλαίσιο) είναι πλέον εξοικειωμένο με την πολιτική αναβλητικότητα τονίζουν Ελβετικές εφημερίδες.
Πηγή : Watson news