Breaking News

Κίνα και Πλημμύρα Φθηνών Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων στην Ευρώπη

 


Πώς η Κίνα σχεδιάζει να σώσει την οικονομία της πλημμυρίζοντας τη Δύση με φθηνά αυτοκίνητα

Το λιμάνι του Vlissingen στα νοτιοδυτικά της Ολλανδίας βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου εμπορίου για αιώνες. Περίπου 17.000 φορτηγά πλοία ελλιμενίζονται στα βαθιά νερά του μεταξύ της Βόρειας Θάλασσας και του ποταμού Scheldt κάθε χρόνο, φορτωμένα με τα πάντα, από ζωτικά αγαθά όπως χαρτί, ξυλεία και χάλυβα. άνθρακας, υγροποιημένα αέρια, λιπάσματα και άλλες βασικές πρώτες ύλες· καθώς και φρούτα και λαχανικά που θα βρουν γρήγορα το δρόμο τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Την Τετάρτη, το λιμάνι παρέλαβε μια από τις πιο σημαντικές αποστολές του μέχρι σήμερα: 5.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατευθείαν από ένα εργοστάσιο στο Shenzhen της Κίνας, που προορίζονταν για εκθέσεις αυτοκινήτων, σε όλη την Ευρώπη και τη Βρετανία.

Κατασκευασμένα από τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας BYD, η αποστολή έχει τη δυνατότητα να μετατρέψει τις αυξανόμενες διεθνείς εντάσεις σε έναν εκρηκτικό ολοκληρωτικό εμπορικό πόλεμο μεταξύ του Πεκίνου και της Δύσης.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μαζί με τις μπαταρίες λιθίου και τους ηλιακούς συλλέκτες, είναι αυτά που ο Πρόεδρος Xi Jinping έχει διακηρύξει ως «πυλώνες της οικονομίας»: τομείς που η κινεζική κυβέρνηση επέλεξε να είναι οι κινητήριες δυνάμεις μιας τεράστιας έκρηξης των εξαγωγών της μεταποίησης. Ο υπουργός Εμπορίου Wang Wentao τις περιέγραψε ως τις «νέες τρεις» βιομηχανίες της Κίνας.

Οι ηγέτες της χώρας προσπαθούν απεγνωσμένα να αντισταθμίσουν την ύφεση των ακινήτων που προκλήθηκε από τη θεαματική κατάρρευση της εταιρείας Evergrande, η οποία διέλυσε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών με την χρεωκοπία της. Οι προσπάθειες της κινεζικής εποπτείας κινητών αξιών να στηρίξει το χρηματιστήριο των 8,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων (6,8 τρισεκατομμύρια £) της χώρας, απαγορεύοντας στους θεσμικούς επενδυτές να πωλούν μετοχές στο άνοιγμα και το κλείσιμο των συναλλαγών, δείχνουν πόσο ανησυχούν οι αξιωματούχοι για την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

«Από το άνοιγμα της Κίνας μετά την πανδημία, η βιομηχανική παραγωγή ήταν αρκετά ισχυρή, αλλά δεν έχει την εγχώρια ζήτηση για αυτό», λέει ο Duncan Wrigley της Pantheon Macroeconomics.

«Τα νοικοκυριά διστάζουν να ξοδέψουν περισσότερα, επειδή ανησυχούν για το μέλλον. Οι άνθρωποι ανησυχούν ότι αν χάσουν μια δουλειά τώρα δεν θα μπορέσουν να βρουν την επόμενη. Αυτό συμβάλλει στη συνεχιζόμενη μείωση αξιών του τομέα των ακινήτων».

Ο Xi ελπίζει ότι μια υποστηριζόμενη από το κράτος ώθηση στην βιομηχανία και μεταποίηση με προηγμένα προϊόντα και υλικά θα τροφοδοτήσει μια νέα εποχή ανάπτυξης. Αλλά η προοπτική της Κίνας να προσπαθήσει να σώσει την οικονομία της πλημμυρίζοντας τη Δύση με φθηνά αυτοκίνητα έχει βάλει τους πολιτικούς στην Ευρώπη και την Αμερική σε κόκκινο συναγερμό.

Ο φόβος στις Βρυξέλλες και την Ουάσιγκτον είναι ότι με την εγχώρια ζήτηση σε ύφεση, η Κίνα θα επιδιώξει να μειώσει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα ρίχνοντας τις τιμές στα αγαθά της – πουλώντας τα στο εξωτερικό σε χαμηλότερες τιμές από ό,τι στο εσωτερικό – στις διεθνείς αγορές και καταστρέφοντας τη δυτική βιομηχανία. Με τους αξιωματούχους να απειλούν ήδη με σοβαρές κατηγορίες τους Ευρωπαίους και Αμερικανούς πολιτικούς, αλλά και το Πεκίνο να προειδοποιεί για αντίποινα, οι εμπορικές εντάσεις παγκόσμια, είναι και πάλι επικίνδυνα υψηλές.

Καθώς το πλοίο Explorer Νο. 1 της BYD διέσχιζε τη Μάγχη μετά από ένα ταξίδι πέντε εβδομάδων στο αρχιπέλαγος της Ζηλανδίας, το αφεντικό της Renault μπήκε στη σειρά με έκκληση προς τη Βρετανία και την Ευρώπη να συνεργαστούν για να αντισταθούν στην Κινέζικη επέλαση. Αυτό που φοβάται η αυτοκινητοβιομηχανία θα είναι μια επίθεση από εξαιρετικά φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

«Με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, η κυριαρχία μας ήταν αδιαμφισβήτητη. Για έναν αιώνα, επωφεληθήκαμε από την τεχνογνωσία μας σε αυτήν την τεχνολογία και ήταν ένα εμπόδιο στην είσοδο για τους νεοφερμένους Κινέζους και άλλους ανταγωνιστές. Σήμερα, οι Ευρωπαίοι βρίσκονται σε μια θέση σχετικής ευθραυστότητας», δήλωσε ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault.

Ο De Meo και οι ομόλογοί του έχουν δίκιο να ανησυχούν. Μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους, οι Κινέζοι είχαν καταλάβει περίπου το 10% της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με την Schmidt Automotive Research.

Μια εισβολή κινεζικών αυτοκινήτων υπόσχεται να είναι εξαιρετική για τους δυτικούς καταναλωτές αλλά τρομερή για τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη. Ένα τυπικό Tesla μπορεί να κοστίσει 40.000 £, ενώ τα μοντέλα της BYD κοστίζουν μόλις 8.000 £. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν γενναιόδωρες εκπτώσεις έως και 12.000 ευρώ για να ενισχύσουν τις πωλήσεις στην ήπειρο, διαπίστωσαν οι ερευνητές του Schmidt.

Ακόμη και ο Elon Musk, ο αρχικός πρωτοπόρος της βιομηχανίας και κάποιος που κάποτε γέλασε με την πρόταση ότι η BYD θα μπορούσε ποτέ να ανταγωνιστεί την Tesla, νιώθει να απειλείται. Χωρίς εμπορικούς φραγμούς, οι Κινέζοι παίκτες «θα μηδενίσουν σιγά σιγά τις περισσότερες άλλες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο», είπε ο Μασκ λίγο μετά την ανατροπή της Tesla από την BYD ως το νούμερο ένα πωλητή ηλεκτρικών μοντέλων στην ηπειρωτική Κίνα στα τέλη του 2023.

Μια έκθεση της New Energy Finance του Bloomberg προβλέπει ότι οι ετήσιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα φτάσουν τα 56 εκατομμύρια παγκοσμίως έως το 2040 – που ισοδυναμεί με το 58% όλων των αυτοκινήτων που πωλούνται σε όλο τον κόσμο. Πιστεύει επίσης ότι το μερίδιο της Κίνας στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι 40% μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, μια πρόβλεψη που υποστηρίζεται από τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας.

Οι ειδικοί το παρομοιάζουν με τον τρόπο που η χώρα έφτασε να κυριαρχήσει στη βιομηχανία ηλιακής ενέργειας. «Η Κίνα έχει αυτά τα μεγάλα πλεονεκτήματα: επειδή έχει ήδη δημιουργηθεί σοβαρή αυτοκινητοβιομηχανία σε μεγάλη κλίμακα, το κόστος κατασκευής είναι πολύ χαμηλότερο και ελέγχει την αλυσίδα εφοδιασμού. Τα τελευταία τρία έως πέντε χρόνια το κόστος παραγωγής μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων έχει μειωθεί τόσο πολύ που δεν χρειάζονται πλέον τόσο άμεση κρατική υποστήριξη», λέει ο Wrigley.

Είναι δύσκολο να αγνοηθούν οι απόηχοι των προηγούμενων κινεζικών βιομηχανικών και εμπορικών εκρήξεων που οδήγησαν σε ανησυχίες τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, για το εκτεταμένο ντάμπινγκ σε βαριά βιομηχανικά προϊόντα όπως τα χημικά, ο χάλυβας και τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα.

«Η βιομηχανική πολιτική της Κίνας σήμερα δεν δημιουργεί μόνο πολύ πιο ανταγωνιστικούς βιομηχανικούς παίκτες. Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα σε κρατικά προστατευόμενες βιομηχανίες κατακλύζει τις παγκόσμιες αγορές και μπορεί να υπονομεύσει τη βιομηχανική μας βάση», προειδοποίησε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula Von der Leyen σε διάσκεψη στο Βερολίνο τον Νοέμβριο.

Οι Βρυξέλλες ανησυχούν ιδιαίτερα ότι «η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα θα εξαχθεί…ειδικά εάν η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα οφείλεται σε άμεσες και έμμεσες Κινεζικές επιδοτήσεις», είπε. «Αυτό θα επιδεινωθεί καθώς η οικονομία της Κίνας επιβραδύνεται και η εγχώρια ζήτηση δεν αυξάνεται», πρόσθεσε.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν οι δικαιούχοι ορισμένων εξαιρετικά γενναιόδωρων επιδοτήσεων από την κυβέρνηση της Κίνας.

«Οι επιδοτήσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις έχουν δημιουργήσει χρόνια πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και ανταγωνισμό τιμών – καθώς και απίστευτα αποτελεσματικές Κινεζικές εταιρείες», δήλωσε ο Yanmei Xie της Gavekal Research. Πέρυσι, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στην Κίνα, αποκάλυψαν νέα μέτρα στήριξης.

Με την επανεκλογή στο μυαλό της, η Von der Leyen έχει υποσχεθεί μέτρα, για την προστασία της βιομηχανικής ραχοκοκαλιάς της Ευρώπης. Η κατασκευή αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος τομέας,  επειδή οι Ευρωπαίοι ηγέτες τη βλέπουν «ως το μελλοντικό θεμέλιο της βιομηχανικής επιτυχίας τους όπως ήταν και παλαιότερα», είπε ο Xie.

Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπόκεινται ήδη σε δασμούς 25% στις ΗΠΑ, επομένως, με τον προστατευτισμό σε υψηλά επίπεδα, το εμπόριο με την Ευρώπη είναι πιο σημαντικό για την Κίνα από ποτέ. Ωστόσο, η ΕΕ έχει ξεκινήσει έρευνα κατά των επιδοτήσεων στη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας.

Η μοίρα της ευρωπαϊκής ηλιακής βιομηχανίας μπορεί να λειτουργήσει ως προηγούμενο. Οι κατασκευαστές ηλιακών πάνελ της Ευρώπης, ικέτευσαν τις Βρυξέλλες για βοήθεια αφού συντρίφθηκαν από φθηνότερες εισαγωγές και υπερπροσφορά από την Κίνα, αλλά ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ προειδοποίησε ότι οι εμπορικοί περιορισμοί θα μπορούσαν να χρεοκοπήσουν εταιρείες της ΕΕ που συναρμολογούν και εγκαθιστούν ηλιακούς συλλέκτες χρησιμοποιώντας εισαγόμενα υλικά.

Ο Miguel Stilwell d'Andrade, επικεφαλής της πορτογαλικής εταιρείας κοινής ωφέλειας EDP, τόνισε ότι η τιμή των ηλιακών συλλεκτών στις ΗΠΑ είναι υπερδιπλάσια από αυτή της Ευρώπης ως αποτέλεσμα των δασμών στις κινεζικές εισαγωγές.

Η Επίτροπος Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της ΕΕ Mairead McGuinness ανησυχεί ότι η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια μπορεί να συντριβεί.

Οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες όμως φοβούνται περισσότερο τα αντίποινα. Πολλές Ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν σημαντικές  δραστηριότητες στην Κίνα και οι περισσότεροι βασίζονται σε κινεζικά εξαρτήματα  και ανταλλακτικά, ιδιαίτερα μπαταρίες, για τα ηλεκτρικά τους μοντέλα. Με τον περιορισμό της κινεζικής επέκτασης, μπορεί να πουλήσουν περισσότερα Ευρωπαϊκά  αυτοκίνητα, αλλά θα χρειάζονταν περισσότερα κινεζικά υλικά, εξαρτήματα και ανταλλακτικά για να τα κατασκευάσουν.

Ο Tu Le, ιδρυτής της Sino Auto Insights, κατηγορεί τη Ευρωπαϊκή βιομηχανία για υποκρισία. «Κοιτάξτε πόσο πολύ αυτές οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εκμεταλλευτεί την αγορά της Κίνας τα τελευταία 40 χρόνια. Η Volkswagen, η Toyota και η General Motors δεν θα ήταν αυτοί που είναι χωρίς τις πωλήσεις τους στην Κίνα. Έτσι, η σκέψη ότι δεν θέλουν να ανταγωνιστούν ή θέλουν να ανταγωνιστούν μόνο την Κίνα με τους όρους τους και στις εγχώριες αγορές τους είναι εντελώς αβάσιμη».



Πηγή Daily Telegraph